A csodálatos magyar nyelv (Az igekötők 1.)

Nyelvünk sokszínűségét bemutatandó, nézzük meg hogy az igekötőkkel milyen árnyaltan lehet elmondani dolgokat. Az igekötők eredetileg talán valamiféle irányt, módot, változást mutattak az adott igéhez kapcsolva, aztán egynémelyik önálló életre kelt és mára már egészen mást jelent.
Ilyen például: Kibukik valamin, rájön valamire.

Az igekötőknél nem mindegy a szórend sem, mert lehet az ige elé írni, meg utána - de akkor külön - vagy ugyan az ige elé, de a két szó közé egy harmadik kerül.
Majd megcsinálom a feladatot,
meg fogom csinálni a feladatot,
a feladatot fogom megcsinálni.
Apró eltérések, árnyalatnyi mást jelentések. Ilyenkor gyakori helyesírási hiba, amikor az igekötőt a középre tett szóval egybe írják.
Például hibásan: Megtudom csinálni, helyesen: meg tudom csinálni,
hibásan: elakarok menni, jól: el akarok menni.
A hiba oka egyszerű. Az igekötő bár a közbenső szóval egybe mondjuk, de nem arra a szóra vonatkozik, hanem az utána következő igére.

De visszatérve az igekötők alapvető feladatára, egy példa az árnyalatokra. Más nyelvekben általában egészen különböző szavakkal fejezik ki ezeket, vagy nincs is rájuk különböző szó, csak a szövegkörnyezet adja meg a más-más mondandót.
Amikor kifestjük a szobát:
Tegnap kifestettem a szobát. A falakat, újra lefestettem krémszínűre, az ajtót meg az ablakkeretet meg átfestettem kékről zöldre és az ablakkeretre ráfestettem virágmintát, de aztán rájöttem ez mégsem lesz így jó, ezért az ablakot visszafestettem kékre, de véletlenül az ablakon a kilincset is befestettem. Már kora este volt, amikor azt vettem észre, hogy jól elfestettem az időt, összefestettem a ruhámat. Festés közben arra gondoltam, holnap majd megfestem az önarcképemet és közben valami aláfestő zenét is fogok hallgatni.

Kifest, lefest, átfest, ráfest, visszafest, befest, elfest, összefest, megfest, aláfest. Egy szó tíz igekötővel, tízféle jelentés, árnyalat.

Az igekötőkkel foglalkozó bejegyzések egyben itt lentebb az "Igekötők" címke alatt találhatóak meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése