Rátai Dániel (Budapest, 1985. május 29. –) magyar feltaláló, informatikus, a Leonar3Do nevű háromdimenziós szimulátorprogram és berendezés feltalálója. Szülei: édesanyja Bába Krisztina, fordító, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektorhelyettese volt. Édesapja író, dramaturg.
Díjak és elismerések:
2004: A mai Leonar3Do elődjével 2. helyezést ért el a hazai
középiskolai innovációs versenyen.
2005: A Magyar Innovációs Szövetség felkérésére a Leonar3Doval
képviselte Magyarországot az Intel fiatal feltalálóknak kiírt nemzetközi
versenyének (Intel–ISEF) döntőjén az USA-ban (Arizona, Phoenix), ahol hat díjat
kapott.
Computer Science First Award (I. díj számítástechnika
kategóriában)
Best of Category Award (Kategória legjobbja)
Intel Foundation Achievement Award
IEEE Computer Society első díja
Patent and Trademark Office Society első díja
Seaborg SIYSS Award (részvétel a Nobel-díjátadó ünnepségen,
2005 decemberében.)
Még ugyanebben az évben az MIT Lincoln Laboratóriuma
elnevezett egy kisbolygót róla. Ez a Rátai 21724 nevet kapta. A kisbolygó
átmérője 3-6 kilométer, dőlésszöge 5,7 fok, és a Napot 3 és fél év alatt kerüli
meg.
2008: Márciusi Ifjak díjat kapott a miniszterelnöktől,
innovatív eredményeiért.
San Jose, Tech Museum of Innovation: A 3D For All Ltd (ennek
jogutódja a mai Leonar3Do International Zrt.) Leonar3Do projektjét a zsűri
beválasztotta a világ 5 legjelentősebb találmánya közé „oktatás” kategóriában,
58 ország 329 jelöltje közül. Ezzel elnyerte az első magyar csapat a Szilícium-völgy
egyik legjelentősebb díját, a Tech Award díjat.
2009: Pannon Példakép Alapítvány díja
Leonar3Do edukációs projektje fölött a Magyar Rektori
Konferencia védnökséget vállalt.
2010: New York-i tőzsde, Kairos Summit: Intelius International
Entrepreneurship Award. A Leonar3Do-t termékké fejlesztő csapat tíz ország
közül az egyedüli nem amerikai díjazott, aki kvalifikációt szerzett a Churchill
Club Panel on Young Entrepreneurs 2010. május 24-i bemutatójára Palo Altóban. A
Churchill Clubot a Szilícium-völgy első számú üzleti és technológiai fórumaként
tartják számon.
A Neumann János Számítógép-tudományi társaság Kemény
János-díja
2011: Blikk – Az Év Embere – A Jövő Reménysége díj, Magyar Örökség díj
2012: A Las Vegasban megrendezett nemzetközi kiállításon, a
CES-en (Consumer Electronics Show), elnyerte a „Best of CES 2012” szakmai
díjat, amit a Vanquard Marketing nevű cég ítélt oda. Decemberben Rátai Dániel a Docler Holding Új Generáció Gábor
Dénes-díját vehette át a Parlamentben.
A Leonar3Do egy integrált szoftver és hardver platform, amely
virtuális valóság (VR: en:Virtual reality) környezetet képes teremteni.
Segítségével a térben lehet objektumokat alkotni, tetszőlegesen változtatni és
elemezni. A Leonar3Do a forgalomban levő személyi számítógépek konfigurációit
komplett interaktív 3D munkakörnyezetté egészíti ki. A Leonar3Do platform
termékeit és megoldásait, a Rátai Dániel feltaláló által alapított Leonar3Do
International Zrt. (korábban: 3D For All Ltd, alapítva: 2005) fejleszti és
forgalmazza.
Működése, felépítése:
A Leonar3Do fontosabb hardverelemei: egy hat szabadságfokú,
térbeli beviteli eszköz (egér helyett madár. Egy kis nyomógomb és egy
nyomásérzékeny gomb található rajta, a tapintásérzetért rezgőmotor felel). Egy
3D szemüveg, a monitor tetejére elhelyezhető szenzorok és a központi egység. A
hat szabadságfok a gyakorlatban azt jelenti, hogy a madárral nem csupán
megfogni és arrébb helyezni lehet a virtuális tárgyakat, hanem egyúttal el is
lehet forgatni őket.
Leonar3Do hardver elemei:
Vonalszenzor-alapú pozíciódetektálás jellemzi, és beépített
fejpozíció-követéssel rendelkező 3D-s szemüveggel rendelkezik. A szemüvegbe
beépített infra LED-eket a vonalszenzorok érzékelik, így a szoftver
folyamatosan tisztában van a két szem pontos pozíciójával. A három szenzor a
monitor tetejére szerelendő fel, amelyek folyamatosan nyomon követik mind a
madár, mind a szemüveg pozícióját, a központi egységen keresztül információkkal
látják el a számítógépre feltelepített Leonar3Do rendszerszoftvert. Ennek
eredménye, hogy a virtuális objektumot körbejárhatjuk, benézhetünk alá, mögé és
így tovább, mindig természetes perspektíva látható, olyan képet mutat a
tárgyról, amilyet az adott szögből a valóságban a felhasználó érzékelne. Az alkalmazások a feldolgozott adatoknak megfelelően állítják
elő és kezelik a létrehozott virtuális valóságot, s jelenítik meg a térben.
Komplett alkalmazásprogramozói felülettel rendelkezik (lásd lentebb: SDK),
amelyre a már ismert programozási nyelvekkel fejleszthetők szoftverek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése