Az autóbusz egyidős az autóval. Amint
az első autók megjelentek, a mérnökök máris nekiláttak a sok embert szállító
buszok megépítésének. De fél évszázaddal később már érezhető volt, hogy a sima
buszok túl kicsik az óriásira nőtt városokba. Valamit tenni kellett. Az angolok
emeletes buszokat készítettek, mi magyarok pedig (Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla) feltaláltuk a csuklós buszt.
Nem könnyű feladat ilyen hosszú buszt tervezni. Először azzal próbálkoztak,
hogy a buszokra utánfutót kapcsoltak, de ez nem vált be. Sok-sok munkával végül
sikerült megoldani, hogy egy ilyen hosszú jármű elférjen a város szűkebb
útjain. Ehhez kellett a csuklósítás, hiszen különben nem tudna kanyarodni. A
magyar tervezők fogtak egy Ikarus 60-as buszt, levágták a farát, aztán ügyesen
rászerelték egy másik busz hátsó részét. 1960-ban Budapesten elindulhatott az
első csuklós busz, megelőzve a Mercedest és a világ összes nagy hírű
járműgyárát. A buszból 267 darab készült, de mára sajnos egy sem maradt.
Magyarország régebben híres volt a buszgyártásáról. Nemcsak nálunk, hanem
külföldön is sokfelé jártak Ikarus buszok. De a régi járműveket akkoriban nem
becsülték meg, nem gondoltak arra, hogy múzeumba küldjenek belőlük egyet-kettőt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése