Aerin-X (Kiss Bence)

Kiss Bence, az Aerin-X feltalálója az alábbiakat mondta egy konferencián, amikor megkérdezték, hogy mi motiválta a repülőgépek földi ellenőrzésének megbízhatóbbá tételére: „Egy nyaralás alkalmával ültem repülőre Thaiföldön, és szakmai beidegződésből az ablakon kinézve a géptestet kezdtem mustrálni hibák után kutatva, és megdöbbenve láttam, hogy egy elképesztően leharcolt, ütött-kopott gépen ülünk. A repülés másfél órás időtartama volt életem egyik legszörnyűbb megpróbáltatása”.

Kiss akkor találkozott először a problémával, amikor a NATO-nak dolgozott. Itt a mindenre kiterjedő csúcstechnológia ellenére a szerelő hozza a létráját és alulról-felülről átnézik a gépeket, hogy van-e rajtuk külső sérülés. Egy több száz fős utasszállító esetében ezt órákon át végzik. Ugyanis amikor egy gép leszáll, akkor nem csak az utasteret takarítják ki, hanem kívülről is alapos ellenőrzésnek teszik ki.

A legkisebb horpadást is körberajzolják és a gépek különböző felépítésének függvénye, hogy ez jár-e kockázattal. Ugyanis a repülők szerkezete eltérő típusok esetén eltérő vastagságú lehet a törzs bizonyos részein. Emiatt egy kis horpadás valahol elhanyagolható jelentőségű, valahol pedig életveszélyes kockázatot jelenthet.

A karbantartó az összes apró esetnél átnézi a bonyolult, több ezer oldalas műszaki leírást és dokumentálja az esetet. Ezt beszkennelik, elküldik a gyártónak és megállapítják, hogy a gép repülésre alkalmas-e. Ha megoldható, akkor helyben kijavítják, vagy másik gépet küldenek.

Az eltérő színek a törzs eltérő rétegvastagságát jelzik.

Ez nemcsak az utasoknak jár kellemetlenséggel, hanem a légitársaságok számára is esszenciális probléma, ugyanis számukra a profit annál nagyobb, minél több időt tölt a gép a levegőben. „Ha pedig az ellenőrzés folyamatát felgyorsítjuk, azzal hosszú távon milliárdokat spórolhatnak egy végletekig kompetitív piacon” – véli Kiss.

Forrás és bővebben: szabadalom-vedjegy.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése