Barényi Béla 1907-ben született az alsó-ausztriai Hirtenbergben. Gyerekkorától szerette az autókat, és a bécsi műszaki egyetemre iratkozott be, gépészmérnökként, ahol dicsérettel végzett 1926-ban, majd az Austro-Fiatnál, és a Steyrnél dolgozott. Már tanulmányai közben foglalkoztatta az olcsó népautó gondolata és 1929-ben publikálta a tervét, amely már akkor is kiemelten kezelte utasai biztonságát, ami az egész későbbi pályafutásának egyik legfőbb jellemzője volt. Steyerben, az Austro-Daimlernél kezdett dolgozni, majd az Adlernél folytatta pályafutását. Erősen foglalkoztatta az olcsó népautó gondolata. Tervezett is egyet, munkáját 1929-ben közzétette de nem szabadalmaztatta. A Ferdinand Porsche által 1936-ban bemutatott Volkswagen Bogár konstrukciója nagyon hasonlított Barényi terveihez, aki emellett erősen bírálta a „Bogár” merev, ütközéskor életveszélyes kormányszerkezetét is. A személyét ért támadások miatt végül pert indított, amit 1955-ben nyert meg – kárpótlásul jelképes egymárkás kártérítést kért. A Daimler-Benz mérnökeként (1939–1972) kidolgozta az autók passzív biztonságvédelmének elvét, valamint számos konkrét, azóta is megkerülhetetlen elemét, mint a gyűrődési zóna, a nem deformálódó utastér, a teleszkópszerűen benyomódó kormányoszlop. Több mint 2500 találmánya volt. Az 1940-es években ő vezette be a biztonsági törésteszteket is az autógyártásba.
A passzív biztonság elmélete:
Barényi Béla a passzív biztonság fejlesztéséhez nem csak gyakorlati tevékenységével járult hozzá. A mérnök az autógyártásban ma is használatos biztonságtechnikai szakkifejezések megalkotásában is jeleskedett: először a Luigi Locati nevével fémjelzett „aktív biztonság” és „passzív biztonság” fogalmakhoz nyúlt vissza és ezeket a „preventív biztonság" fogalommal egészítette ki. Ezeket a főfogalmakat részegységekre bontotta, mint menetbiztonság, kondíciós biztonság, külső biztonság és belső biztonság.
1966-ban Barényi végül a Mercedes-Benz fejlesztési igazgatójával, Hans Scherenberggel megalkotta az aktív és passzív biztonság mai napig is érvényes felosztását. Ezen definíció alapján az aktív biztonsághoz tartozik a menet-, kondíciós- és kezelési biztonság, tehát minden, ami a balesetet elkerülő, biztonságos vezetéshez kapcsolódik. A jármű passzív biztonsága ezzel szemben - alcsoportjai a belső és külső biztonság - a járműben utazók és a közlekedésben résztvevők biztonságát, valamint az ütközés következményeit foglalja magában.
A Mercedes-Benz azóta és továbbra is Barényi elméleti és gyakorlati felismeréseire épít. Az „integrált biztonság” fogalma, mint a folyamatos fejlődés kimagasló eredménye, az aktív és passzív biztonság aktuális megoldásait köti össze a PRO-SAFE™-biztonsági filozófiával.
Úttörő fejlesztések:

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése